LUS|TRO

ŻARTEM | SERIO

Źródło grafiki: http://snapwiresnaps.tumblr.com



Dobry film zawiera się w obrazach, dobry serial – w dialogach. W filmie wymiana zdań nie powinna popychać akcji do przodu; ważniejsze są czyny, a nie słowa. Ze względu na krótki czas antenowy twórcy serialu nie mogą sobie pozwolić na ten fotograficzny luksus. Aby akcja się rozwijała, ktoś musi nas w dwóch słowach (lub dwustu odcinkach) poinformować, że Taylor przeżyła uratowana przez arabskiego księcia.

Dobry dialog to najlepsza wersja rozmowy, której normalnie nikt by nie przeprowadził w rzeczywistym świecie. Zbyt wiele towarzyszy nam wahań, pomyłek, niezgrabnych sformułowań i dygresji. Kto by chciał tego słuchać? Nie ma na to czasu! Dobry dialog to również czar subtelności i ucieczka od dosłowności. Ciekawie napisany bohater nigdy nie powie nam niczego wprost.

Kiedyś na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za dialogi przyznawano osobną nagrodę. Miejsce rozmowy w polskim kinie wciąż jest wyjątkowe – widzowie zachwyceni błyskotliwymi kwestiami chętnie używają ich na co dzień. Od ery kultowych polskich komedii sporo się zmieniło w patrzeniu na wymianę zdań, lecz – zarówno w filmie, jak i w życiu – artystyczny dylemat pozostał: jak to ująć w słowa?

Paweł Gładysz

Student biologii na Uniwersytecie Gdańskim, anglista i tłumacz. Scenarzysta samouk i obserwator kultury popularnej. Uważa, że najważniejsze są drobiazgi oraz że dzień bez kubka zielonej herbaty to dzień stracony.