Czemu rozumiemy komiksy?
Czytuję często książki i artykuły mierzące się z problemem poetyki komiksu i zazwyczaj autorzy powtarzają te same tezy, te same schematy, które różnią się ewentualnie wyborem przykładów oraz doborem tytułów do szczegółowej analizy. Natomiast od Pawła Gąsowskiego nauczyłam się zupełnie nowych rzeczy. Chociaż badacz nierzadko posługuje się tezami Scotta McClouda – rozwijając je lub kontestując – to przyjęta perspektywa kognitywistyczna rzuca zupełnie nowe światło na kwestię istoty komiksowości i proces odbioru obrazkowych narracji. Autor nawet w obligatoryjnym w każdym opracowaniu rozdziale o historii komiksu stara się unikać konwenansów, podkreślając wątki stanu badań na przestrzeni czasu, szerszego kontekstu porównania komiksu z innymi sztukami czy ukazania tendencji czytelniczych. Nawet przykładowe fragmenty komiksów ilustrujące kolejne terminy, klasyfikacje i mechanizmy związane z procesem lektury okazały się bardzo inspirujące i za ich sprawą powiększyła się moja lista tytułów do przeczytania.
Jak to się dzieje, że podejście do tematu we Wprowadzeniu do kognitywnej poetyki komiksu jest tak oryginalne? Otóż Paweł Gąsowski nie stawia na pierwszym miejscu wykreowania terminologii komiksologicznej, stworzenia zbioru definicji i klasyfikacji, ale raczej uściśla lub poszerza te już powstałe, by łatwiej odpowiedzieć na pytanie: dlaczego rozumiemy komiksy?
Jak w ogóle możliwe jest, że w dwuwymiarowych kształtach dostrzegamy trójwymiarowe obiekty, które następnie wprowadzamy w ruch, odkrywamy sieć łączących je zależności, a nawet wiążemy ze sferą brzmienia? w jaki sposób w końcu spajamy te wszystkie elementy w jedną fabułę? (s. 36)
Odpowiedź kryje się w ludzkim mózgu, dlatego autor do objaśnienia komiksowych mechanizmów wykorzystuje nie tylko z rozwiązania komiksologii, filmoznawstwa, literaturoznawstwa, teorii malarstwa czy muzyki, lecz także z dorobek nauk biologicznych. Dzięki temu możemy wspólnie prześledzić różne paradoksy, podziwiać elastyczność i dynamikę komiksowej formy, zdać sobie sprawę z nieograniczonej siły potencjalnych możliwości – a przy tym dowiedzieć się, dlaczego krzyczymy z użyciem caps locka, jak artyści projektują ścieżkę naszego wzroku albo skąd wiemy, co dzieje się poza kadrem.
„Czy to już nie można tak po prostu czytać komiksów?” – tak brzmiała jedna z reakcji na moją lekturę Wprowadzenia do kognitywnej poetyki komiksu. Tylko jak się „po prostu” czyta komiksy? Odpowiedź znajdziecie nie gdzie indziej, a w książce Pawła Gąsowskiego.
tytuł: Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu
wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
miejsce i data wydania: Poznań 2016
liczba stron: 320
format: 148 x 210 mm
oprawa: miękka