Szkoła projektowania graficznego
Szkoła projektowania graficznego to piąta edycja podręcznika przeznaczonego dla początkujących designerów. Zawiera on w sobie multum porad, instrukcji, sugestii i inspiracji dla każdego, kto chciałby zrobić pierwsze kroki w zawodzie projektanta, a także pragnie zaznajomić się z tą dziedziną twórczości.
Publikacja została podzielona na dwie części, z czego pierwsza z nich poświęcona jest wyjaśnieniu podstawowych zasad projektowania (kompozycji, koloru, typografii) druga zaś skupia się na praktycznych poradach dotyczących zastosowania mediów i poszczególnych narzędzi (programów graficznych, fotografii itd.). Mamy więc do czynienia z próbą zawarcia w pigułce podstaw nauczania projektowania graficznego. Wiedza zawarta w książce w dużej mierze pokrywa się z tym, czego naucza się w ciągu pierwszych lat na uczelniach artystycznych i w szkołach projektowania – także tych polskich, mimo że rodzime tradycje nauczania projektowania graficznego nieco się różnią od tych zachodnich.
Oczywiście, jak na książkę poświęconą kulturze wizualnej przystało, nie brakuje tu ilustracji, przykładów prac, diagramów, szkiców poglądowych i tym podobnych pomocy naukowych, które mają służyć za inspirację oraz pomóc lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia. Do każdego tematu dołączony jest słowniczek. Autorzy wyjaśniają w nim najważniejsze pojęcia, podsumowują informacje i wyszczególniają najważniejsze fragmenty omawianych kwestii.
Wszystko razem stanowi dobrą podstawę dla osób, którym marzy się projektowanie, ale nie bardzo wiedzą, od czego mają zacząć. Autorzy przygotowali serie ćwiczeń związanych z każdym zagadnieniem (projektowaniem publikacji i stron internetowych oraz z ich kompozycją), które mają pomóc w zrozumieniu podstaw i zmianie sposobu myślenia o tworzeniu. Co ważne, zadania te są sformułowane tak, aby ściśle wynikały z części teoretycznej.
Dla osób studiujących projektowanie lub mających już jakieś doświadczenie w grafice, Szkoła…będzie zapewne nieco mniej atrakcyjna, choć i oni mogą znaleźć tutaj coś dla siebie. Jest to przydatna ściągawka, dzięki której można uporządkować sobie to, co już się wie, oraz uzupełnić wiedzę o kilka nowych zagadnień, w tym – co bardzo istotne – o takie, które dotyczą kwestii ściśle związanych z zawodem. Informacje i porady odnoszące się do tego, jak grafik powinien przygotować się do współpracy z klientem, na czym polega praca zawodowa, w jaki sposób zorganizować czas, skąd można czerpać pomoce i materiały, jakiego sprzętu i jakich programów używać – to wszystko są kwestie niezwykle istotne, ale nazbyt ubogo omawiane na studiach graficznych. Twórcy zadbali również o to, aby zawrzeć krótkie, teoretyczne notki na temat działania niektórych programów, sprzętów czy mediów, wyjaśniające, na jakich zasadach funkcjonuje dany system. Dzięki temu umiejętności praktyczne można uzupełnić odrobiną teorii, która sama w sobie jest całkiem ciekawa i pomaga lepiej zrozumieć działanie danego medium.
Prócz tego autorzy serwują nam odrobinę historyczno-kulturowych informacji na temat tego, co stoi u podstaw tej dziedziny twórczości wizualnej, jaką jest projektowanie. Są to ważne fragmenty, ponieważ zachęcają, aby otworzyć się na świat, obserwować, szukać inspiracji i interesować nie tylko praktyką, lecz także teorią. Pokazują, że zawód projektanta graficznego nie opiera się tak naprawdę na perfekcyjnej znajomości Photoshopa – jest to pewien sposób myślenia, umiejętność kreowania i twórczego komunikowania się ze światem oraz czerpania z niego wszystkiego co najlepsze.
Dlatego Szkoła… to nie podręcznik dla kogoś, kto pragnie nauczyć się obsługiwać programy graficzne, projektować ilustracje, okładki czy zdjęcia. Publikacja jest za to bardzo dobrym wstępem dla kogoś, kto pragnie poznać podstawy tego zawodu i zdobyć wiele inspiracji. To także znakomite wsparcie (a niekiedy i ściągawka) dla tych, którzy podstawy już poznali i pragną ruszyć dalej.
Myślę, że 59 złotych to całkiem uczciwa cena jak na publikację takiego typu. Podręcznik nigdy nie zastąpi praktyki, nie jest też substytutem studiów (aczkolwiek dobrym grafikiem można być i bez nich, jeśli tylko swoją wiedzę opiera się na książkach i praktyce), stanowi jednak dobre uzupełnienie dla jednego i drugiego.
autor: Eric Zempol, Ian Stewart, David Dabner
tytuł: Szkoła projektowania graficznego. Zasady, programy, praktyka, technologie. Wydanie piąte
wydawnictwo: Arkady
miejsce i rok wydania: Warszawa 2015
liczba stron: 208
format: 22 x 22 cm
oprawa: miękka